close
تبلیغات در اینترنت
سرّ دلبران در حديث ديگران

سرّ دلبران در حديث ديگران

کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سایت وارثان34 خوش آمدید !

سه شنبه 01 خرداد 1397

منوی اصلی
منوی اصلی
صفحه اول
تالار گفتمان

آرشيوی مطالب
نقشه سایت
درباره ی ما
ایمیل مدیریت
ارتباط با ما



موضوعات
اخبار
اجتماعی [16]
اقتصادی [4]
سیاسی [25]
ورزشی [18]
فرهنگی [8]
علمی وپزشکی [4]
بین الملل [19]
پاکدشت [16]
جنگ نرم
شبکه های ماهواره ای [2]
راه های مقابله با جنگ نرم [7]
فراماسونری [1]
شیطان پرستی [1]
کامپیوتر واینترنت [2]
حجاب [0]
سخنرانی
مقام معظم رهبری [10]
حجت الاسلام قرائتی [2]
حجت الاسلام پناهیان [6]
استاد رائفی پور [7]
استاد حسن عباسی [1]
سایر اساتید [4]
مذهبی
قرآن [11]
مهدویت [10]
ائمه اطهار [47]
واجب از یاد رفته [42]
کلیپ [6]
کامپیوتر و نرم افزار
دانلود برنامه [4]
شهدا
اخبار پایگاه
یادداشت ها
ویژه نامه
دهه فجر [4]

پربازدیدترین مطالب

پشتیبانی

نظرسنجی
آیا از مطالب سایت راضی هستید



لینک دوستان
ارسال لینک

نویسندگان
سرّ دلبران در حديث ديگران بازديد : 65
نویسنده : ali

بسم الله الرحمن الرحیم

نگاهى به شخصيّت و فضايل امام حسنمجتبى عليه‏السلام در منابع اهل سنّت

مظلوميّت اهل بيتعليهم‏السلام ، به ويژه امام مجتبى عليه‏السلام در همه ابعاد مشهود است؛ از جملهدر ثبت و ضبط سخنان و زندگينامه و شخصيّت آنان در منابع مكتوب، به خصوص در كتب اهلسنّت.

از اين رو، دلباختگان اين خاندان كوشيده‏اند تا غبار غربتاز سيماى نورانى آنان بزدايند و با تأليف آثارى مستند به كتب اهل سنّت، گوشه‏اى ازفضايل خورشيدگون و جاودان امامان شيعه را تبيين كنند

http://download.mazhabiun.com/religious/2013/03/imam_hasan_mazhabiun.ir-25.jpg

محقق ارجمند، استاد حسن مصطفوى با نگارش كتابى با عنوان«الامام‏المجتبى، ابومحمد الحسن بن على عليه‏السلام ، حياته، مقاماته، خلافته،حلمه، جريان صلحه، كلماته، خطبه، ردّ الاعتراضات» و با استناد به كتب تاريخى وحديثى و صحاح اهل سنّت، تلاش كرده است شخصيّت حضرت مجتبى عليه‏السلام را ترسيم كند.
به پاس ارج نهادن به تلاش ارزشمند آن پژوهشگر نامدار،گزارشى از تحقيق او تقديم شما عزيزان مى‏شود

مؤلّف، اثر خود را در 58 بخش تدوينكرده است كه شامل همه دوره‏هاى حيات پربركتِ سبط اكبر عليه‏السلام مى‏شود. به خصوصبخشهايى كه به دوران امامت و صلح و قضاياى پس از صلح و برخوردهاى او با معاويه وامويانِ كينه توز و جريان‏هاى انحرافى در جهان اسلام مربوط مى‏شود، غناى بيشترىدارد.
عمده مطالب اين كتابِ 260 صفحه‏اى از منابع اهل سنّت است ودر فهرست منابع، نام 61 كتاب ديده مى‏شود؛ همچون: «اخبار اصبهان» ابونعيم؛ «اخبارالطّوال» دينورى؛ «استيعاب» ابن عبدالبر؛ «اَغانى» ابوالفرجاصفهانى؛ «البداية و النهاية» ابن كثير؛ «البيان والتبيين» جاحظ؛ «تهذيب» ابن عساكر؛ «سنن» بيهقى؛ «شرح نهج البلاغه» ابنابى‏الحديد؛ «طبقات» شعرانى؛ «عقدالفريد» ابن عبدربّه؛ «الفصول المهمّه» ابن صبّاغ؛ «مُرُوج الذّهب» مسعودى؛ «محاسن» بيهقى؛ «نورالأبصار» شبلنجى و... دهها كتاب ديگر كهعمدتاً از منابع و متون كهن تا قرن پنجم هجرى است.
گاهى هم در تكميل بحث، نكاتى از برخى منابع شيعى همچون:كافى، وافى، تنقيح المقال، ارشاد، اعيان الشيعه و... آورده است.
مؤلف در مقدمه، اشاره دارد كه در اين تدوين و تأليف، ازهرگونه تعصّب در گفتار و سخنان بى‏مدرك و مطالب غير مورد اطمينان يا غير قابل قبولبراى فهم سليم، پرهيز كرده و بنياد كار را بر بيان حقيقت و اظهار آنچه درست است و آوردنمطالبى كه منطبق با حق و برهان و استدلال استوار است، نهاده است و كتاب را پيشكشبه ساحت مقدّس حضرت مجتبى عليه‏السلام نموده است.
در نخستين بخش، به درج گفته‏هاى اهل سنّت و مؤلّفان بزرگآنان پيرامون شخصيّت آن حضرت، پرداخته است. مثلاً به نقل از كتاب «البدايه» موضعاو را در حادثه قتل عثمان و تلاش براى جلوگيرى از هجوم شورشيان براى كشتن او، بيانكرده و مى‏نويسد: «ابوبكر و عمر، امام مجتبى عليه‏السلام را دوست داشتند و به اواحترام مى‏گذاشتند. ابن عباس، ركاب حضرت را مى‏گرفت تا سوار شود و اين را ازافتخارات خود مى‏دانست
در فصلى به استناد منابع اهل‏سنت، به مقام و فضيلت و جايگاهرفيع آن حضرت نزد خدا و رسول مى‏پردازد و نمونه‏هاى متعددى از كرم، بزرگوارى، جودو بخشندگى، علوّ همّت و بى‏اعتنايى به زرق و برق دنيا مى‏آورد.
در فصل ديگر، شرافت حسب و نسب امام حسن عليه‏السلام وبرجستگى خاصّ وى را مستند به منابع سنّى ياد مى‏كند. يكى از دهها موارد، مطلبى استكه از «عقدالفريد» اين‏گونه نقل مى‏كند:
«روزى معاويه به همنشينان خود گفت: گرامى‏ترين و ارجمندترينمردم از نظرپدر، مادر، جدّ، جدّه، عمو، عمّه، دايى و خاله كيست؟ گفتند: شما بهتر مى‏دانيد.وى دست حسن بن على عليهماالسلام را گرفت و گفت: اين؛ پدرش على بن ابى‏طالب است،مادرش فاطمه دختر پيامبر، جدّش رسول خدا، جدّه‏اش حضرت خديجه، عمويش جعفر طيّار،عمّه‏اش هاله دختر ابوطالب، دايى‏اش قاسم پسر پيامبر و خاله‏اش زينب دختر حضرتمحمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم .»1
اين، مصداقِ بارز همان نكته معروف است كه «اَلْفَضْلُ ماشَهِدَتْ بِهِ اْلأَعْداءُ».
از فصول ديگر كتاب، عبارتند از: امام مجتبى عليه‏السلام وآيه تطهير، امام و آيه مودّت، سرور جوانان بهشتى، محبّت پيامبر نسبت به حسنين، صلحامام حسن از زبان پيامبراكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم ، امام مجتبى و ايّام شورا،امام در دوره خلافت عثمان، نقش و حضور آن حضرت در جنگ جمل و جنگ صفّين، مسافرت‏هاىحضرت و عبادت‏هاى امام حسن عليه‏السلام .
جود و بخشش، از ويژگى‏هاى ديگر حضرت مجتبى عليه‏السلام استكه فصلى را به اين موضوع اختصاص داده و نمونه‏هاى متعدّدى از آن را باز گفته است.
نمونه‏اى ديگر را از «محاسن» بيهقى، چنين نقل مى‏كند:
«مردى نيازمند، خدمت امام حسن مجتبى عليه‏السلام رسيد ونياز خويش را مطرح كرد. حضرت فرمود: برو و خواسته‏ات را روى كاغذى بنويس و پيش مابياور، تا آن را بپردازيم. او رفت و نيازمندى‏اش را نوشت و آورد. حضرت دو برابر آنبه وى بخشيد. يكى از همنشينان و اهل جلسه گفت: چه نامه پربركتى براى او بود اى پسرپيامبر! امام فرمود: بركت او بر ما بيشتر بود؛ چرا كه آن شخص، ما را اهل نيكى قرارداد. مگر نمى‏دانى كه نيكى و معروف، آن است كه بدون درخواستِ طرف، پرداخته شود؟امّا وقتى كسى از تو درخواستى مى‏كند و به او عطا مى‏كنى، تو در مقابل آبرويى كهاو از خودش در برابر تو ريخته است، عطا مى‏كنى؛ شايد او شب را تا صبح، بى تاب بودهو به خود مى‏پيچيده و بين بيم و اميد به سر مى‏برده و نمى‏دانسته كه آيا خواسته ونيازش ادا خواهد شد يا نه؟ با حالتى نگران و مردّد پيش تو آمده است. اگر تو درمقابل آبرويى كه او پيش تو ريخته است، به او چيزى بدهى، اهميّت كار او بيش از عطاىتوست!»2
بارى... قضاياى آن حضرت هنگام شهادت اميرالمؤمنينعليه‏السلام ، برخورد او با ابن ملجم، خطبه‏اش پس از شهادت پدر، به خلافت رسيدن اوو بيعت مردم با وى، نامه‏نگارى‏هايش با معاويه، گوشه‏هايى از مطاعن و ستم‏ها وانحرافات معاويه، حكّام و واليان گماشته از سوى معاويه و جرائم ارتكابى آنان، تلاشبراى به خلافت رساندن يزيد از سوى معاويه، آماده شدن امام براى نبرد با معاويه وقضاياى منتهى به امضاى صلحنامه، از بخش‏هاى ديگر اين تحقيق ارزشمند است.
در بخشى از كتاب، به نقل‏هاى متعدّدى مى‏پردازد كه ديگرانبه حضرت مجتبى عليه‏السلام به خاطر صلحش با معاويه، ايراد و اعتراض داشتند و باتعابيرى تند و گاهى اهانت‏آميز با آن حضرت گفت و گو مى‏كردند و حضرت با منطق و مداراپاسخ آنان را مى‏فرمود و به نامه‏هاى اعتراض آميزشان جواب مى‏نوشت و تسليم خود رانسبت به آنچه تقدير الهى است و تلاش خويش را براى جلوگيرى از ريخته شدن خون مردمبر سر منازعات حكومت و رياست، باز مى‏گفت. در ميان چهره‏هاى معترض، نام كسانى چون:سفيان بن ليلى، سليمان بن صرد، حجر بن عدى و على بن محمد همدانى ديده مى‏شود.پاسخ‏هاى امام هم گوناگون است و به تناسب سطح فكر مخاطب و زمينه‏هاى روحى او فرقمى‏كند.
موضع روشنگر امام نسبت به اذهان مردم و پيشگيرى از مسألهدار شدن آنان، در صحنه‏هاى مختلف تكرار مى‏شود و امام به خاطر مصالح مسلمين، تن به«صلح تحميلى» مى‏دهد، نه آنكه تسليم معاويه شده باشد.
پس از صلح، تلاش‏هاى معاويه براى كشاندن امام به صحنه‏هايىدر جهت منافع حكومت اموى، بى‏نتيجه مى‏ماند. از جمله شواهد اين مسأله، درخواستىاست كه معاويه از امام مى‏خواهد تا در فرونشاندن فتنه‏هاى ضدّ حكومت، همكارى كند وامام نمى‏پذيرد.
استاد مصطفوى به نقل از «كامل» ابن اثير مى‏نويسد:
«گروهى از خوارج در حدود پانصد نفر ـ كه از سپاه علىعليه‏السلام جدا شده و در جنگ معاويه و على عليه‏السلام بى‏طرفى را برگزيده بودندـ وقتى شنيدند امام حسن عليه‏السلام با معاويه صلح كرده و حكومت را به معاويهسپرده است؛ براى جنگ با معاويه مصمّم شدند. در حالى كه امام حسن عليه‏السلام ازكوفه عازم مدينه بود، معاويه به آن حضرت نامه نوشت و از او خواست كه به جنگ با آنگروه بپردازد. در قادسيه، پيك معاويه به او رسيد. امام خواسته او را رد كرد و درجواب نوشت: «اگر جنگ با يكى از اهل قبله را برگزيده بودم، ابتدا با تو مى‏جنگيدم؛در حالى كه من به خاطر مصلحت امّت و حفظ خون مردم، دست از جنگ كشيدم.»3
در فصول بعدى، قضايايى از دوران مسموميّت و بيمارى حضرتمجتبى عليه‏السلام و شهادت امام و وصاياى او مى‏آورد و به نقل از استيعاب، مروجالذهب، تاريخ الخلفاء، المقاتل و مستدرك حاكم، شهادت آن حضرت را با زهر و با دسيسهمعاويه و همدستى اشعث و دخترش جُعده مى‏داند.
سپس به نقل از «البداية» و «عقد الفريد» جلوگيرى از دفن آنحضرت در جوار قبر جدّش رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و فتنه گرى كينه توزانهمروان بن حكم و دست به سلاح بردن بنى‏اميّه براى جنگ با بنى‏هاشم به خاطر اين مسألهرا، نقل مى‏كند.
بحثى هم درباره همسران و فرزندان آن حضرت دارد.
در بخش پايانى نيز نمونه‏هايى از سخنان حكمت‏آميز، وصايا،نامه‏ها، خطبه‏ها و دعاهاى آن حضرت را نقل كرده است. به عنوان نمونه، حديثى را ازآن حضرت به عنوان پايان بخش اين گشت و گذار در كتاب «الامام المجتبى» مى‏آوريم؛ وى در فصل 58 ضمن سخنان آن حضرت، از تهذيب ابنعساكر چنين نقل مى‏كند:
امام حسن مجتبى عليه‏السلام فرزندان و برادرزادگان خويش راجمع كرد و به آنان چنين سفارش نمود:
«يا بَنىَّ وَ بَنى اَخىّ! اِنَّكُم صِغارُ قَوْمٍ وَيُوشَكُ اَنْ تَكُونُوا كِبارَ آخَرينَ، فَتَعَلَّمُوا الْعِلْمَ، فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْمِنْكُمْ اَنْ يَرْوِيَهُ اَوْ يَحْفَظَهُ فَلْيَكْتُبْهُ وَ يَجْعَلْهُ فىبَيْتِهِ4؛ اى فرزندانم و برادرزادگانم! شما اكنون كوچك‏هاى قومى هستيد و اميدمى‏رود كه به زودى بزرگانِ قوم ديگر شويد؛ پس دانش بياموزيد. هركس از شما نتواندكه علم و دانش را روايت كند يا به خاطر بسپارد و حفظ كند، پس آن را بنويسد و درخانه‏اش نگه دارد

 

نويسنده: حجت الاسلام جواد محدّثى


پي نوشت :

1. عقدالفريد، ج 3، ص 282.
2. محاسن، ص 55.
3. كامل، ج 3، ص 177.
4. تهذيب، ج 4، ص 219.

وارثان34


برچسب ها :سرّ دلبران در حديث ديگران ,

دسته بندی : مذهبی ائمه اطهار واجب از یاد رفته یادداشت ها
یکشنبه 30 آذر 1393 | 14:19

مطالب مربوط

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

اطلاعات
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
اعضای آنلاین : 0
تعداد اعضا : 6

عضو شوید
ارسال کلمه عبور

آمار مطالب
کل مطالب : 336
کل نظرات : 98

آمار بازدید
بازدید امروز : 14 نفر
باردید دیروز : 10 نفر
بازدید هفته : 24 نفر
بازدید ماه : 3,981 نفر
بازدید سال : 16,792 نفر
بازدید کلی : 1,295,007 نفر

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

خبرنامه


لینکدونی

امکانات
دانشنامه عاشورادعای عظم البلاآیه قرآن تصادفی

آرشیو مطالب

مطالب گذشته

برخي از فضايل حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت تاریخ : شنبه 16 اسفند 1393

دانلود کلیپ بسیار زیبای "تنهاترین" با موضوع مظلومیت امام زمان(عج) تاریخ : شنبه 16 اسفند 1393

دانلود مجموعه 200 سخنرانی از حجت الاسلام محسن قرائتی تاریخ : پنجشنبه 07 اسفند 1393

دانلود سخنرانی حجت الاسلام پناهیان با موضوع مفهوم فتح و پیروزی تاریخ : پنجشنبه 07 اسفند 1393

عجيب ترين و بزرگ ترين مردم تاریخ : جمعه 01 اسفند 1393

رهبر معظم انقلاب: ملت ایران هم می‌تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد تاریخ : پنجشنبه 30 بهمن 1393

صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
وارثان34

Design: skin98.ir

تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای وارثان34 محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com